Monday 21 May 2012

Poligami tak sepatutnya digalakkan

Haloha rakan2 bloggers semua..
Tengah buat ape tu..
Dah lunch?
Aku tengah kebulur ni belum lunch ag.
Malas betul nak turun cafe beli makanan.
ade sesape nak tolong deliver kat aku x.
Aku bagi singgit...
Ade x?????
+_________+

Tengah stress sebenarnye ni buat assigment bi..
Kene buat essay la pulak.
Aku ni dari sekolah dulu memang tersangat la lemah bab esei2 ni.
Aku pilih tajuk poligami..ngeeeeeeeeee...

Thesis statement aku
 Although polygamy is allowed, I believed that polygamy should not be encouraged or supported by the wives.

Sape setuju ngn aku, angkat kaki ramai2......

Boleh je aku pilih setuju dengan poligami,
tapi bagi aku la, aku rase poligami ni lebih banyak keburukan je dari kebaikan.



Antara point2 yang aku rasa polymagi poligami ni x patut digalakkan:

1) Nafkah zahir boleh terabai
Bila isteri bertambah, si suami kene la keluarkan lebih duit tuk berlaku adil.
Contohnya, semua benda kene beli dua(kalau isteri dua la, kalau 3? 4?.)..
rumah dua, barang dapur dua, emas dua set,,semua lah dua..
tambah kos anak2 lagi..
Dapat pulak laki kurang berkemampuan
Ape kes??

2) Anak anak bermasalah
Bila laki ada dua isteri, automatik la dia seolah2 ade dua keluarga jugak.
sebab rumah asing2.
Gilir2 la,,konon berlaku adil kat situ.
Anak2 akan rasa dieorang ni kurang perhatian n kasih sayang.
Lepastu, nak pulak tengok laki bini asyik gaduh je.

3) Boleh cetuskan pergaduhan
Biasanya pempuan2 ni memang x boleh lari la dari jealous.
mesti ada je benda x kena.
Kang kalo gaduh, baling pinggan mangkuk, tarik2 rambut,
x ke malu orang tengok.
Lelaki boleh kawal ke..
hohoho

Itu je pendapat aku.
Benda ni hanyalah pendapat semata mata
Mungkin orang lain ade pendapat y lain
Mungkin ade jugak y setuju dengan poligami.
Masing2 ade pendapat tersendiri kan..


Salleh yaakob bahagia dengan 4 orang isteri.
cukup koata..
Kaum2 laki y nak berpoligami, mungkin boleh mintak nasihat dia kot
haha
^__________^

14 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

setuju2..tp bg yg dah alami atau ada pglmn, mgkin berbeza pndptnya kan..

Nurul Husna Mohd Hassan said...

perempuan kalau boleh tak nak bermadu..

Eein Azryn said...

Saya tak suka poligami tapi isteri yang redha suami kawen lain besar ganjarannya. Hehe.

Unknown said...

Err.. cuba perhatikan balik masalah-masalah yang ada tu, kebanyakannya berpunca dari perempuan balik kan? Hhahahah..

Pondok Usang said...

apa-apa pun pokok pangkal agama.. kalau kahwin seorang pun agama diabaikan.. tiadalah kebahagiaan.. Selamat Menyambut Bulan Rejab... =)

Pondok Usang said...

apa-apa pun pokok pangkal agama.. kalau kahwin seorang pun agama diabaikan.. tiadalah kebahagiaan.. Selamat Menyambut Bulan Rejab... =)

bukanretis said...

wa dah angkat kaki dah ni. bila boleh turunkan?

jaakechik said...

azee. nak ckp 1 boleh?
cuba tgk kt point nie

"Antara point2 yang aku rasa polymagi ni x patut digalakkan:"

polymagi? adoii... haha
baiki cpt! wink..wink...

jaakechik said...

isu poligami? hangat sgguh tajuk!

bagi lelaki. wah seronok.
bagi wanita?? huhu..fhm2 sj.

kalau jaa boleh pilih.
jaa pun mintak dijauhkan poligami.
tak setuju. x suka.
tapi kita siapa.nak tolak hukum poligami kan?

bt en.suamiku, jgn cuba2 ok!
heheheee...

mirmashi94 said...

tapi kita kena ingat hukum poligami tue sunat secara umumnya. lau nak lebih tepat boleh gugel. semua masalah-masalah kat atas nie x akan timbul lau lelaki tue betul2 adil dan niat nikah ramai untuk berdakwah, meluaskan empayar Islam. sebab bila isteri ramai, anak pun ramai. kalau dah ibu bapa Islam, otomatik anak pun akan Islam kan dan makin ramai laa masyarakat Islam. tapi tue laa, skrg nie semua ikut nafsu je kan? apa2 pun, nice entry ;).

Azhafizah MN said...

setuju sangat dgn point azee tu.macam akan timbul masalah je.tapi kalau yang ade pengalaman tu harap bersabar dan tangani masalah dgn baik.

nur anis said...

benci la..laptop kak nis rosak...grrrr,..

Cendol said...

islam takkan menganjur kan sesuatu yg membawa lebih bnyak keburukkan drp kebaikan .

cume org je yg salah guna dasar poligami ni.nak berpoligami bukan senang2. ade syarat2 yg tertenu.dasar poligami tu sndiri tak menzalimi wanita,sebaliknya perbuatan lelaki tu sndiri yg menganayai wanita kalo tak mengikut syariat .

mirmashi94 said...

singgah nak betulkan balik. poligami cuma harus bukan sunnah. lau nak lebih paham,leh baca sini http://www.iluvislam.com/keluarga/perkahwinan/4589-kekeliruan-faham-di-sebalik-ayat-poligami-itu-sunnah.html ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright 2013 © Azee Hana,Design by Izza Sakura