Tuesday, 14 August 2012

Wajarkah bermain mercun di hari raya


Salam satu Malaysia kome kome semua ye..Tengah buat ape tu,? Buat kuih raya, jahit baju raya..? hamboi,,meriah nye bile lagi seminggu nak pose ye,, masing2 dok sibuk wat persiapan raya,,X cukup, moh le kite shopping lagi ye,,x gitu..hee

Kalau si mak mak sibuk pasang langsir, buat kuih,, masak,,si anak mesti la nak sibuk jugak kan..x kan nak tengok tv je,x meriah,,jadi pakat la ramai2 main mercun..Dah termelatah mak, makcik,,nekwan,tokwan kat dapur tu dengar bunyi dum dam dum dam kat luar..Riuh rendah jadinya, Tapi itu la yang buat meriah nya raya..Kalau sunyi sepi, buat kuih, kemas rumah sambil dudk bersila,,aku pandang kau,kau pandang aku,,x ke x bez..haha

Bagi aku la,,ni pendapat aku,,x salah kalau nak main mercun ke bunga api ke..sebab tersangat la meriah,, kalau x,macam mana lagu raya pon boleh ade, “dam dam dum, bunyi mercun...........”haha

TETAPI ,,yang bahaya tetap bahaya ye..

Kat tv tengok banyk dah kes putus jari, tangan, kaki,,haish,,ngeri..Kebanyakan nye aku tengok yang banyak jadi kes macam tu,,sebab macam bese la, orang kita ni memang dilahirkan kreatif,,semua benda nak diolah sendiri,,yang dah sedia ade x cukup power, ubah suai itu ini..baru lah jadi hero kampong..yolah..ikut suke kome lah..
curik pokcik google

Dinasihat kan,,jangan la cube berani nak buat bende yang bukan bukan..lebih baik daya pemikiran kreatif tu diterjemahkan untuk bende lain,,macam cipta mesin buat kuih ke,,masuk2 bahan semua terus keluar 2 jadi kuih siap dalam baling lagi..senang mak2 goyang kaki tunggu kuih siap je..haha

Nasihat:
1.Jangan nak tunjuk kreatif dengan buat mercun sendiri atau ubai suai yang sudah sedia ada
2.Jangan nak mengada2 duk acah acah kat orang lain,,sambil baling sesame sendiri.Tu gila namanya
3.Kalau dah bakar mercun tu, cepat cepat la baling jauh2 sejauh jauhnya. Tapi jangan baling sampai  masuk rumah jiran sebelah pulak
4.Elakkan bersembang semasa main,, dikhuatiri leka, pastu terlupa nak baling
5.Kanak2 yang main bunga api tu,,orang dewasa kene tengok2, kalau x nak busan boleh la join main sekali..

Aku ni bukan berani nak membakar mercun..suka tengok n nyebok2 je nak tengok..Kalau mercun tu berani lagi la duk dekat..Tapi kalau meriam,,lari jauh2..Nasib baik x de meriam kat rumah ni..

Nenek aku pon beli mercun tau..
style tak..hahaha

Diingatkan sesiapa yang main mercun,,bunga api,,sentiasalah berhati2..Ade bunyi mercun baru la raya..hee

cilok google lagi
Selamat menyambut hari raya..
^___^

13 comments:

nur anis said...

hoi..g buat popia...

uncHa said...

heheh jum main mercun bersama-sama :)

Fikri said...

Main mercun free best la. Nk bli sndiri pkir byk kali gk. Haha




p/s: dh putus jari baru nk insaf (akhbar sinar) :D

Rann said...

lalinkk !! first, cantek header. suka tengok :)

tak suka dengar bunyi mercun. rasa nak tikam kei heel jaa kat dorang kalo ekotkan hati. haha!

*men bunga api suker >_< hikhik ~

nuyui a.k.a miss YUI said...

xpyhla nak men mercun tu semua..huhu.bek men penyapu..bersihkan lantai..lg faedah kan..haha.

ros_reeza said...

tak usah dok main mercun tu, bayakan diri je.. tak dak faedah kan..

lelaki tu memang macho walaupun tak berani main mercun tau :) i like.. hihihi

Kesuma Angsana said...

wajar x wajar org masih main juga. Salam aidilfitri, maaf zahir batin ye dari KA sekeluarga

.........cP~ said...

Salam.

Tak wajar tapi saya pun masih main. Hukhuk..

amranaiman said...

xde mercun x meriah plak raya.. huh yg penting hati2 :)

syiela said...

bila dengar bunyi mercun baru terasa suasana raya namuN JANGAN sampai putus tgn

Cendol said...

haha jgn main mercun ye..sygi tgn,mata,kaki,mulut serta segala anggota badan anda :)

Cendol said...

haha jgn main mercun ye..sygi tgn,mata,kaki,mulut serta segala anggota badan anda :)

Nurul Husna Mohd Hassan said...

yang bahaya tu la diorang main. akak main bunga api je. kikiki

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright 2013 © Azee Hana,Design by Izza Sakura