Friday 12 April 2013

First Time Masak Laksa..

Assalamualaikum

Rasanya macam dah lama x rajin menjenguk blog2 kawan2 yang aku sayanggggg sangat sangat..Hehe
Lagi 3 hari broadband yes terchenta aku ni dah nak expired contract. So,automatik akan bertukar jadi prepaid.Macam x rajin nak topup menopup. Lepas ni,terpaksa lah aku mengonline guna line yang di 'hadiahkan' UPM kepada student2 yang sangat memerlukan macam aku ni. Cuma boleh tak tolong pasangkan sebijik modem wifi tu kat bilik aku. Balasannya aku akan cuba jadi pelajar yang cemerlang dan terbilang. HehHeh

Dan buat pertama kali nya dalam hidup aku selama 21 tahun berapa bulan ntah x pasti, aku masak laksa weyhh.. Sendiri okay, tanpa bantuan sesiapa, emm cuma resepi mak aku la. Ngeee..Yeahh,,aku sangat bangga dengan diri aku, terima kasih mak abah yang telah bagi sokongan dan dorongan, x lupa kawan2 yang sudi support aku jugak, dan semua lah yang terlibat..sambil lap air mata ngn hingus yang meleleh, sob sob..
Muahahaha

Inilah hasilnya..


Nampak tak apa yang ganjil kat laksa tu..Kehilangan telur kuning..Ni sebenarnya aku hidang tuk mak aku. Baru terpikir nak tangkap gambar. Aku dah makan awal2 dah, kebulur okay..Disebabkan aku x makan telur putih tu, so aku amik alternatif lain dengan curik kesemua telur2 kuning je, Dan tinggallah telur putih berlubang x de yang kuning..Sian mak aku makan putih telur je..Mintak ampun mak!! hihihi

Dan ini adalah first entry aku masak memasak, aku x kira, nak jugak letak resepi walaupun semua orang mesti dah tau kan. Ahh, x kisah la, aku punya suka lah..^^

Bahan A
Segenggam cili kering
2 biji bawang besar
Seinci Belacan

Bahan B
6 ekor ikan kembung direbus,asingkan tulang dan isi [Sebab aku guna 6 ekor je tadi..Hee]

Okay, Bahan A tu kisar ye lumat2..Disebabkan aku ni memang x suka langsung kalau dalam kuah laksa tu ada biji cili kering dengan serpihan2 cili yang x hancur tu, jadi aku pon blend lama2..Sebijik biji cili n serpihan2 cili x hancur tu memang x ade langsung..Halus,mulus macam muka aku..Jangan lempang laju2 ye..=D
Seronok je makan xyah asing2kan..Haha

Untuk bahan B pulak blendkan isi ikan..Ketepikan..Ha, pastu aku blend pulak tulang ikan,lumat2. Pastu tapis okay. Kang ada jugak mati tercekik tertanam tulang ikan dalam perut.. Blend bahan B tu, guna la air rebusan ikan tadi.

Dah habis kerja blend memblend, campurkan bahan A n B dalam kuali, eh silap periuk..maafla,aku kompius nama 2 benda nih..=P
Pastu masak la atas api..tambah la air ikut suka kawlah, bubuh 3 keping asam keping,daun kesum,bunga kantan,garam,mak aji..
Tadaa,,dah siap kuah..Yipiii..
Tinggal rebus mee laksa je dan boleh la mencekikkkkk!!
Aep, baca bismillah dulu okeys...

Aku nak cakap yang sedap.....Kihkihkih....^^


p/s: Tunggu kemunculan wajah baru blog aku nanti..=)

12 comments:

Unknown said...

Nampak sedappppp laksa tu ;D hee

ezyra taharin said...

laapr plak...lama tak makan laksa nie huhu...pape pon congrats sbb da bjaya huhu

N.N said...

hana..best nyer pandai masak laksa..naz baru tahu senag jugak rupanyer buat laksa ni..lain kali boleh try...

btw naz suka pulak makan telur putih tuh.. kuning memang takut nk sentuh.. beza betulkita berdua ni kan..hahahh :D

Unknown said...

alahaii kesian omak makan telur putih aje..hehehe.
takpe2 kite serupa :P

ok2 nice try :D

Anonymous said...

not bad.. oklah tu

Sue Bee said...

aiikkk?..kemana hilangnya kuning telur itu?..huahuahua..

Unknown said...

waaaa.~ sdpnyee nmpk laksa tuu.. hee..rajin ye masak.~ :) heee..

Mila Ahmad said...

macam lama tak makan laksa...sampai ke tekak dah nieee....

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam...okey la tu buat laksa nampak sedap akak tgk!

belogkiter said...

pandainya buat laksa... tu kegemaran saya tu

Topik said...

nampak lezat buat berbuka puasa ni...

jasonbob said...

supreme hoodie
pandora jewelry
kyrie 5 spongebob
yeezy supply
steph curry shoes
golden goose francy
jordan shoes
supreme outlet
adidas yeezy
yeezy boost 350

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright 2013 © Azee Hana,Design by Izza Sakura